Chystáme se na otevření. Když přijde třetí vlna, bude nejspíš likvidační, říká šéf jihlavského SaunaBaru




Když před více než čtyřmi lety se společníkem zakládal jihlavské welness SaunaBar, do rozjezdu podnikání nasypali zhruba dva miliony korun. “Sotva jsme se konečně nadechli, přišla pandemie,” vyhlíží konec vládních opatření zakladatel SaunaBaru Milan Voráček. A narovinu připouští: Pokud by měla přijít třetí vlna, bude to pravděpodobně likvidační.

Co pro Vás znamenala letošní koronavirová krize z pohledu podnikání, provozování jihlavského SaunaBaru? 

Není to samozřejmě nic příjemného. Když byla na jaře první vlna, vyšel nám stát vstříc, stejně jako pronajímatelé prostor v OC Březinky. Měli jsme i nějaké úspory ze zimy, tak jsme to jakž takž přečkali. Pak přišlo léto, kdy byla opatření rozvolněná a tak nějak se nám přes letní prázdniny dařilo fungovat. Na podzim, kdy pro nás měla začít hlavní sezóna, nás zase zavřeli, navíc stát se už nechová tak bohorovně, jak se choval. S vedením OC Březinky, budeme ještě jednat o nějaké možné úlevě. Chápu, že mají také své závazky vůči bankám a podobně. Doufám, že najdeme kompromisní řešení. 

Tedy na podzim už nemáte žádné úlevy, platíte plné nájemné a musíte situaci přežít svépomocí? 

Se společníkem SaunaBaru dotujeme uzavřený provoz ze svého. Tedy z toho, co vyděláme ve svém hlavním zaměstnání. 

Očekávali jste, že přijde na podzim druhá vlna? 

Báli jsme se toho. Ale nemůžeme nic dělat. Kdyby to člověk věděl rok dva dopředu, tak by se podle toho třeba nějak zařídil. Tím, že opatření přichází ze dne na den, jsme se na ně nemohli nijak připravit. Myslím, že podzimní uzavření je pro spoustu firem rána do zad. Uvidíme, zda nám v dohledné době dovolí otevřít. To ale není ani tak směrodatné. Záleží, zda nás zase třeba po Novém roce znovu neuzavřou. Když to spočítáme, tak pokud bychom začátkem prosince mohli otevřít, jsme stejně zhruba pět měsíců z roku mimo provoz. Tedy skoro polovinu roku. A v takovém prostředí se opravdu nedá podnikat. Taková je situace. 

Můžete říct, kolik peněz jste do firmy od počátku nainvestovali? 

Úvodní investice byly řádově kolem dvou milionů korun. 

Vrátily se vám za dobu provozování? 

Poprvé jsme podnik otevřeli v dubnu 2016, první dva roky byly rozjezdové, kdy o nás lidé moc nevěděli. Když jsme se konečně nadechli a firma mohla začít teoreticky generovat zisky, přišla pandemie. Motáme se tak pořád v uzavřeném kruhu. 

Pokud od prosince budete moci otevřít, připravujete se na to nějak speciálně? 

Ano, chystáme. Vzhledem k tomu, že současná vláda vydává rozhodnutí ze dne na den a občas mi připadá, že ty nápady tahá z klobouku, nevíme, co můžeme čekat. Pokud budeme moci otevřít, byť v omezeném počtu, budeme se tomu muset přizpůsobit. 

Jak konkrétně? 

Jsme naštěstí malé wellness, máme kapacitu prostoru pro 38 lidí. Kdyby mělo být z důvodu nařízení vlády v prostoru například deset klientů v jednu chvíli, i tak je to pro nás zajímavé, protože alespoň něco budeme schopni vydělat. Pro vstup do wellness v takovém případě využijeme rezervační systém Citydiář, který využíváme dlouhodobě i pro rezervace termínů masáží. Nyní by umožňoval rezervaci omezeného množství osob ve wellness v konkrétní hodinu.

Pokud by se po Novém roce měly provozy znovu kvůli pandemii uzavřít, co to pro vás bude znamenat? 

Nechci na to moc myslet, ale všechno má svoje meze. Pokud by to mělo dál pokračovat, nechceme do podnikání sypat svoje peníze. Pak by asi bylo rozumnější, z dlouhodobého hlediska, podnikání ukončit. 

Jiná varianta není? 

Naštěstí tím, že jsme malý provoz, nemáme velké náklady. Jsme tedy schopní nějakou dobu dotovat náklady ze svého, pokud nám stát i majitel prostor vyjde vstříc. Pokud by se ale mělo zase opakovat to, co letos, tak opravdu nevím. Koho by bavilo, takhle podnikat, když to nic nepřináší. 

Tedy průběh zimy napoví i to, nakolik jste schopni jít dál? 

Přesně tak, pokud od prosince alespoň do konce března, dubna, bude otevřeno, tak uvidíme, zda lidé budou chodit a nebudou mít třeba strach. To nevíme. Pokud přijde v lednu třetí vlna, narovinu říkám, že to je špatné. A nejenom u nás. 

Nepokusili jste se dobu uzavření využít i k nějakým inovacím, vylepšením, novým službám ve wellness? 

V první vlně jsme dělali nějaké stavební úpravy, které byly nutné a nešly udělat v běžném ani omezeném provozu. Ale těžko se v současné době pouštět do nějakých velkých investic, když nevíte, jak to bude fungovat dál.  

Když saunu musíte mít zavřenou pro veřejnost, dopřáváte si ji alespoň s blízkými? 

To ne, když jsme nemohli ani nikoho pozvat. Navíc, každé spuštění sauny stojí peníze a navíc z toho člověk nemá takovou radost. 

Podporují vás stálí zákazníci, třeba nákupem voucherů? 

Ano, získali jsme díky nim alespoň nějaký finanční obnos a snížili deficit, který nyní kvůli uzavřenému provozu vzniká. V současnosti máme připravenou i limitovanou edici dárkových vánočních poukazů. Jsou to ale peníze vybrané dopředu, které si pak zákazníci budou chtít samozřejmě vychodit.


Autor: Michal Kolařík

Spoluzakladatel a provozovatel portálu City.cz. Náměty živnostníků a firem z jejich denní rutiny přenáším na náš vývojový tým. S cílem přinést inovace v zákaznických službách prostřednictvím rezervačního systému Citydiář a věrnostního programu Citykarta, služeb od City.cz



Vyhledáváme ty nejlepší zážitky ve městě.
Chcete o nich vědět mezi prvními?

Přidejte se k nám na facebooku!

Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

Partneři portálu: