Koncepční práce na autorské tvorbě je v Horáckém divadle novinkou posledních let. Jedním ze směrů této tvorby jsou tituly, které se věnují Vysočině a jejím osobnostem či událostem.
Po hrách, v nichž jsme mohli poznat kousek světa básníka Jana Zahradníčka či skaladatele Bohuslava Martinů, uvedlo divadlo titul, který se věnuje fenoménu Dobré dílo Josefa Floriana ze Staré Říše.
Josef Florian ve svém nakladatelství Dobré dílo ve Staré Říši soustředil na počátku 20. století neskutečné množství tvůrčí energie a vytvořil kulturní centrum, které svým přínosem a odkazem nemá v měřítku nejen našeho kraje obdoby. Bezmála čtyřicetiletá vydavatelská činnost vedená neuvěřitelným instinktem rozporuplné osobnosti Josefa Floriana měla za výsledek komplexní vydavatelské dílo širokého záběru, oceňované i v evropském kontextu. To, že Dobré dílo znají "doma" spíše odborníci, je dílem komunistické cenzury, která byla, zejména v případě katolické literární scény, velmi důsledná.
Františákova hra patří k divadlu faktu, je plná reálných postav, situací a citací. Jakub Deml, Otokar Březina, Jan Zahradníček, Jan Čep, Bohuslav Reynek, Susanne Renaud, Vladimír Holan, František Halas a celý zástup členů Florianovy rodiny, s těmi všemi se lze ve hře potkat. Režisér a zároveň autor scénáře Martin Františák vychází především ze vzpomínek Florianových synů, které v rozhovorech s nimi zaznamenal v knize Být dlužen za duši publicista Aleš Palán. I když se ve hře lépe orientuje divák připravený, je Poklekni před duší podívaná pro všechny, kdo ocení plnokrevný příběh člověka posedlého "svým úkolem" natolik, že mu podřídí celý život.
zobrazit méně