Nižší cena, objednání z pohodlí domova bez nutnosti tlačení se s ostatními lidmi v obchodě. To jsou hlavní důvody, které lidé uvádí, když se rozhodují pro nakupování přes internetové e-shopy. Jenže zdánlivé lákadlo se může stát ve výsledku spíš noční můrou.
„Naletěl jsem, když jsem si kupoval pračku. Prodejce požadoval platbu předem, kterou jsem odeslal, ale zboží jsem už neobdržel. I když policie viníka později dopadla, peníze už mi nikdo nevrátil,“ hořekoval Roman Šmíd z Brna, jeden z podvedených klientů e-shopů.
Zdaleka se přitom nejednalo o žádný anonymní profil. Obchodník dokonale popsal zboží, přidal fotografie a dokonce i certifikát Ověřeno zákazníky, který vydává největší vyhledávač zboží u nás. Až později zjistil, že byl zfalšovaný.
Poznat podvodníka není vždy snadné. První indicií bývá výrazně nižší cena než u zdánlivé konkurence. Dost často také podvodníci požadují platbu předem, přičemž odmítají zaslat zboží na dobírku.
„Před neznámým e-shopem, který má v nabídce zbrusu nový iPhone za polovinu běžné tržní ceny, by se zákazníci měli mít na pozoru. V takovém případě je vhodné zkontrolovat kontaktní údaje a případně obchodníka oslovit e-mailem nebo ideálně telefonem. Pokud se nikdo neozývá, považoval bych to za podezřelé,“ varoval Tomáš Petrů z jednoho z internetových e-shopů.
Aplikace Ares
Dalším znakem podvodníků je neuvádění sídla své firmy. Tu lze snadno zkontrolovat pomocí aplikace Ares, kterou spravuje ministerstvo financí.
Stále se rozmáhajícím prvkem je také „phishing“. Ten spočívá v tom, že podvodníci buď sledují nezašifrovanou stránku, což lze poznat také v adresním řádku, kde je místo šifrovaného protokolu https užíván pouze http, nebo pošlou podvodný odkaz, kam lidé zadají své přihlašovací údaje. Na základě nich dokážou lidem „vybrat“ účet.
Za posledních sedm let vzrostl počet případů internetové kriminality o 241 procent. Policisté tedy důrazně varují, aby si lidé vždy ověřili, komu své peníze opravdu posílají.
Autor: Petr Jindra
Přidejte se k nám na facebooku!