Turisté v jihoamerické poušti Atacama mohou zažít jedinečnou šestihodinovou jízdu, která končí ve výšce 5 700 metrů nad mořem. Sedí přitom v unikátním terénním autobuse, který je postaven na podvozku Tatra Phoenix.
Nápad na stavbu tatrabusu, který by se proháněl po Jižní Americe, vznikl v roce 2017. „Společnost Xpatagonia SpA z Chile koupila podvozek řady Tatra Phoenix v provedení (pohon - poznámka redakce) osm krát osm (8x8),“ prozradil mediální zástupce firmy Tatra Daniel Potocký.
„V Itálii na tatrovácký podvozek s kabinou nejprve namontovali autobusovou nástavbu. Poté byl vůz převezen lodí do Chile. Do provozu se dostal až ve druhé polovině roku 2018, jelikož bylo nejprve potřeba vyřídit v Chile registraci vozidla,“ uvedl Vlastimil Kučera, projektový manažer Tatry.
Volant ovládá tři nápravy, vysoko nad mořem vůz nabídne i kyslík
Tatrabus má čtyřnápravový podvozek s pohonem všech osmi kol. „Má automatickou převodovku a motor Paccar MX340 o výkonu 460 HP. Zajímavostí jsou tři řiditelné nápravy, a to první, druhá a čtvrtá, které vozu propůjčují výborné manévrovací schopnosti,“ vysvětlil Potocký.
Tři řiditelné nápravy jsou potřeba na úzkých horských silničkách, v prudkých stoupáních a klesáních i v dunových polích. „Tatrabus, kterému místní přezdívají Trekker, má ve výbavě i systém centrálního dohušťování pneumatik, díky kterému řidič může měnit tlak v pneumatikách v závislosti na podmínkách přímo z kabiny,“ poznamenal Potocký.
Tatrabus má navíc i tři monitory a čtyři kamery. „Jedna z nich je dokonce infračervená a umožňuje bezpečnou jízdu v noci, ale i pozorovat hvězdy nebo noční život,“ popsal manažer Tatry.
Speciální autobusová Tatra stoupá do velkých nadmořských výšek, takže má k dispozici i zásobu kyslíku. „V tatrovce jsou zabudovány dvě velké nádrže a jedna menší regulační, které dokážou pomocí kyslíkových dýchačů 34 cestujícím a posádce poskytnou životně důležitý kyslík na dlouhé desítky hodin,“ uvedl Kučera.
Autor: ( red )
Přidejte se k nám na facebooku!