Tatrabus vozí turisty pouští. Umí pozorovat hvězdy i noční život

Tatrabus je v Chile vybaven třemi monitory a čtyřmi kamerami, jedna z nich je dokonce infračervená. Zdroj: Tatra

02.02.2019
Na podvozek terénního automobilu Tatra lze umístit téměř cokoliv. Například po Chile se prohání Tatra, která coby terénní autobus převáží turisty pouští a vozí je i do vysokých hor.

Turisté v jihoamerické poušti Atacama mohou zažít jedinečnou šestihodinovou jízdu, která končí ve výšce 5 700 metrů nad mořem. Sedí přitom v unikátním terénním autobuse, který je postaven na podvozku Tatra Phoenix.

Nápad na stavbu tatrabusu, který by se proháněl po Jižní Americe, vznikl v roce 2017. „Společnost Xpatagonia SpA z Chile koupila podvozek řady Tatra Phoenix v provedení (pohon - poznámka redakce) osm krát osm (8x8),“ prozradil mediální zástupce firmy Tatra Daniel Potocký.

„V Itálii na tatrovácký podvozek s kabinou nejprve namontovali autobusovou nástavbu. Poté byl vůz převezen lodí do Chile. Do provozu se dostal až ve druhé polovině roku 2018, jelikož bylo nejprve potřeba vyřídit v Chile registraci vozidla,“ uvedl Vlastimil Kučera, projektový manažer Tatry.

Volant ovládá tři nápravy, vysoko nad mořem vůz nabídne i kyslík

Tatrabus má čtyřnápravový podvozek s pohonem všech osmi kol. „Má automatickou převodovku a motor Paccar MX340 o výkonu 460 HP. Zajímavostí jsou tři řiditelné nápravy, a to první, druhá a čtvrtá, které vozu propůjčují výborné manévrovací schopnosti,“ vysvětlil Potocký.

Tři řiditelné nápravy jsou potřeba na úzkých horských silničkách, v prudkých stoupáních a klesáních i v dunových polích. „Tatrabus, kterému místní přezdívají Trekker, má ve výbavě i systém centrálního dohušťování pneumatik, díky kterému řidič může měnit tlak v pneumatikách v závislosti na podmínkách přímo z kabiny,“ poznamenal Potocký.

Tatrabus má navíc i tři monitory a čtyři kamery. „Jedna z nich je dokonce infračervená a umožňuje bezpečnou jízdu v noci, ale i pozorovat hvězdy nebo noční život,“ popsal manažer Tatry.

Speciální autobusová Tatra stoupá do velkých nadmořských výšek, takže má k dispozici i zásobu kyslíku. „V tatrovce jsou zabudovány dvě velké nádrže a jedna menší regulační, které dokážou pomocí kyslíkových dýchačů 34 cestujícím a posádce poskytnou životně důležitý kyslík na dlouhé desítky hodin,“ uvedl Kučera.


Autor: ) ( red

  • Líbil se vám článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů...

  • Mohlo by vás dále zajímat

    Unikátní výzkum se věnoval bagrům a rybám v horských potocích Beskyd

    19.02.2019
    Dlouhý by byl seznam institucí, které se podílely na výzkumu koryt potoků a bystřin v Beskydech, do kterých...

    Rekordní kurzy na Spartu, Komličenko králem střelců. Bookmakeři tipují fotbalové jaro

    14.02.2019
    Nejvyšší fotbalová soutěž se o víkendu naplno rozjela. Přestože venkovní počasí jaro příliš nepřipomíná,...

    Komunističtí pohlaváři dostali svá hesla v novém slovníku, jde o 300 jmen

    11.02.2019
    Ústav pro studium totalitních režimů vydal Biografický slovník vedoucích funkcionářů KSČ (1921-1989)....

    Smažené jídlo kuchaři často připravují na přepáleném oleji, varuje inspekce

    11.02.2019
    Nevábná vůně přepáleného fritovacího oleje nepatří k nešvarům bufetů a okének s rychlým občerstvením...

    Kam s ní? Nová aplikace najde cestu k boxům na vysloužilé žárovky

    10.02.2019
    Nerudovskou otázku v ženském rodě si pokládá řada lidí, když jim žárovka doslouží. Zatímco wolframové...

    VIDEO: Líbí se ti, mami? Dětské obrázky poradí jak pomoci při epileptickém záchvatu

    07.02.2019
    Epilepsie je ve společnosti stále do jisté míry tabu. Přestože je všeobecně známou nemocí, stále se najdou...

    Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

    Partneři portálu: