Obchodníci znají pět triků na udržení zákazníků. E-shopy se předhání v nabízených benefitech



Až třetinu celoročního obratu tvoří u mnohých obchodníků prodané zboží v předvánočním období. Zdroj: City.cz



  City
  14.11.2018

Doby, kdy Češi využívali k vánočním nákupům pouze kamenné obchody, jsou pryč. V současnosti mohou využít pestrou nabídku e-shopů, pomocí nichž si lze vybrat a zakoupit zboží z pohodlí domova. Tato varianta je čím dál více oblíbenější. Proto provozovatelé internetových obchodů neustále zdokonalují své služby, a také používají pět triků, jak nalákat zákazníky před Vánoci.

Až třetinu celoročního obratu tvoří u mnohých obchodníků prodané zboží v předvánočním období. Proto se snaží zákazníky motivovat, aby svůj nákup provedli právě u nich. Nejsou to však jen slevy a jiné finanční pobídky, které u Čechů rozhodnou o volbě konkrétního obchodu či e-shopu. Důležitější je pohodlí nebo možnost vrátit nevhodný dárek.

Vrácení zboží je pro mnoho lidí klíčové, zejména pokud jde o e-shopy. „Ukazuje se, že pokud vrácení neproběhne v pořádku, až polovina lidí se do obchodu nevrátí,“ citoval Jakub Michalovský výsledky nedávného spotřebitelského výzkumu.

Stejný výzkum také prokázal, že si lidé přejí další rozšiřování a zkvalitnění služeb, jež se vrácení a reklamace týkají. Zákazníci by například ocenili, kdyby nevhodné zboží nemuseli zasílat poštou, ale mohli je vrátit přímo na pobočce. Výhodu získají ti obchodníci, kteří prodlouží lhůtu nad zákonem stanovených 14 dní. V souvislosti s blížícím se Štědrým dnem je ideální vrácení zboží až do poloviny ledna.

Péče o stávající zákazníky je pro e-shopy mnohem výhodnější, než investice do získávání nových. Výjimkou proto nejsou propracované věrnostní programy, v nichž lidé sbírají body a získávají přednostní přístup k novému zboží. Případně čerpají i jiné výhody.

Pokud chce klient v rámci věrnostního programu nějakou konkrétní výhodu, pak především tu finanční. Přesně 56 procent by nejvíce ocenilo dopravu zdarma a 42 procent pak slevu na aktuální nebo příští nákup.

„Naši registrovaní zákazníci mají celoročně k dispozici kód na desetiprocentní slevu,“ uvedla příklad dlouhodobé výhody za e-shop prodávající dětské hračky a vybavení Kristýna Křížová. Tento e-shop se například nikdy nezapojuje do velkých slevových akcí jako Black Friday. Místo toho lidem nabízí speciální slevu na část sortimentu po celé předvánoční období.

Tuzemské e-shopy často poskytují také širší výběr zboží než jejich kamenní konkurenti. V pětině případů si totiž zákazníci vybírají internetový obchod právě proto, že v tom klasickém nemůžeme dané zboží sehnat.

Doprava zdarma je po nižší ceně zboží druhým nejčastějším důvodem, proč si Češi vybírají právě internetové obchody. Konkrétně doručení nákupu zdarma dokáže zaujmout až 37 procent zákazníků.

„Využít mohou Dny dopravy zdarma od 13. až do 15. listopadu. Dovoz zdarma je ale zákazníkům samozřejmě nabízen i v jiných termínech,“ řekl za dodavatele Tomáš Petrů.

I když lidé chtějí dopravu zdarma, neznamená to, že by je nezajímala její kvalita. „Pokud Češi upřednostní e-shop před klasickým obchodem, u čtvrtiny nákupů je to z důvodu jejich pohodlí. Dalších 12 procent lidí říká, že si vybralo internetového prodejce kvůli doručení těžšího či objemnějšího zboží,“ vysvětlil Michalovský.

Na závěr je důležité zmínit, že je vhodné využít některý z internetových srovnávačů cen. I díky nim lidé mohou zjistit, jestli jimi kupované zboží nebylo uměle zdraženo před zdánlivou supervýhodnou akcí.


Autor: Svatoslav Hořínek

  • Líbil se vám článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů...

  • Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

    Partneři portálu: