Hlavní chybou začátečníků je přeplácanost, říká "guru" designu a komunikace Svoboda

Na Letní žurnalistickou školu v Havlíčkově Brodě zavítal také odborník na grafiku a komunikaci David Svoboda. FOTO: Karolína Sedláčková

02.09.2018
Na novinářskou školu do Havlíčkova Brodu zavítal David Svoboda, odborník na prezentování a grafický design, aby ukázal studentům Letní žurnalistické školy kouzlo online aplikace. Ve workshopu představil základy grafiky i nejčastější chyby, se kterými je možné se v grafickém designu setkat.

Jaké jsou nejhorší chyby, které začátečníci dělají v grafice?
Mezi nejčastější chyby patří přeplácanost. Tím, jak máme dnes všechno dostupné, obrázky, fonty, grafické elementy, tak máme potřebu to všechno narvat do jednoho návrhu. Hlavním důvodem, proč se tak děje, je fakt, že neznáme, jak lidé vnímají vizuální informaci – že často stačí náznak a mozek si domyslí zbytek. Není nutné mu vše explicitně naservírovat. Tedy první rada je snažit se držet zkrátka. redukovat, nepřeplácat. Jedno přísloví říká, že dokonalost není, když nemůžete nic přidat, ale když nemůžete nic odebrat. Což je platné pro většinu grafických sdělení, které vidím kolem sebe. A jen tak mimochodem, to stejné platí i pro design prezentačních slidů.

A další chyby? 
Druhou chybou je, že často nepoznáme, co nám chce sdělení říct – je-li tam vůbec nějaké sdělení. Návrh obsahuje spoustu informací, je tam logo, je tam obrázek třeba garážových vrat nebo něčeho, ale já pořád nevím, co mi chtějí sdělit. Dnes ráno jsem například viděl ceduli „vyladěná vrata“. A co s tím? Mám si je koupit, mám si je natřít, nebo co po mně chtějí? Fakt, že jsou garážová vrata vyladěná, mě nijak neobohatil. Zajímavé je, že lidé jsou často schopni něco sdělit, když se baví mezi sebou, například si řeknou: „Prosím tě, kup ty vrata, protože....“ Když toto pak máte dát do vizuální formy, je to jiné. Protože při grafické tvorbě nepracujete s tím, jak lidé vnímají, když poslouchají, ale když se dívají. Což často bývají dvě různé věci.

David Svoboda má za sebou více než dvacet let zkušeností s prezentacemi a prezentováním vůbec. Připravuje mimo jiné řečníky pro konference TEDx.

Jako lektor grafického designu působí od roku 2015.

Jedenáct let přitom žil ve Velké Británii, zpátky do České republiky, konkrétně do Brna, se přestěhoval minulý rok.

Davidovou prací je dle jeho slov „pomáhat lidem zlepšit jejich komunikaci, ať už verbální nebo vizuální“.

Více o něm se dozvíte na www.svobodavid.com a www.design-restart.cz.

Co byste doporučil lidem, kteří začínají s grafikou?
Doporučil bych jim, aby měli otevřené oči. Aby se snažili rozpoznat, co se jim vnitřně líbí, a přemýšleli o tom, proč se jim to líbí. Podle mě má většina z nás dobrý cit na to, co je nebo není hezké. Ale když pak máme něco vytvořit sami, tak vlastně nevíme, od čeho se odpíchnout, protože většina aplikací nás svazuje a začíná právě tou bílou plochou.

Doporučil bych, aby si povedené vizuální nápady, které vidí kolem sebe, někam uchovávali. Třeba když se jim líbí nějaká reklama v časopise, tak ať si ji vyfotí a uloží, nebo přidají na Pinterest. Později pak mohou přemýšlet, proč se jim to líbí, že tam je třeba hezký font, nebo že je tam málo informací, hezké barvy, kontrast, prostě něco, co dělá tu reklamu odlišnou. Takto mohou sbírat inspiraci a potom se k ní vrátit, až budou tvořit něco svého. Mnoho lidí to má v sobě, jde jen o to, jak to v sobě odemkne. A když se to podaří, tak je to myslím nakonec výhra pro všechny, protože budeme méně obklopeni škaredými plakáty a billboardy.

Jak byste představil váš grafický kurz a aplikaci Canva, kterou využíváte?
Grafika pro negrafiky je jeden z kurzů, který postupně rozvíjíme. Je určený pro všechny, kdo mají potřebu vizuálně komunikovat, ale neví, jak na to, nebo nejsou spokojeni s aktuální grafickou úrovní svých prací. Je také pro ty, kteří nemají formální vzdělání v grafickém designu, ale chtějí pochytit nějaké jednoduché tipy a převést je do svých děl. Tyto postupy pak ukazujeme právě na nástroji, který se jmenuje Canva. Není to samozřejmě jediný nástroj. My jsme si ale vybrali Canvu, protože jde o jeden z nejvhodnějších současných nástrojů, který je zároveň snadný na používání, rychlý a dostupný. Vidíme, že když i laik začne používat Canvu bez předchozích znalostí, velmi rychle se dostane na vyšší úroveň. Je to online aplikace, která vám umožní převést váš nápad do grafické podoby, ať jde o návrhy pro online prostředí, jako jsou různé příspěvky na sociální sítě, nebo cokoli k tisku – pozvánky, plakáty. Dá se říct, že zde téměř není omezení vaší kreativity.

Jaké jsou největší výhody této aplikace?
Z mého pohledu asi ta zmíněná snadnost používání, protože si s ní dokáže poradit i uživatel, který se v životě k žádnému grafickému programu nedostal. Další výhodou je, že se vás Canva snaží udržet v prostředí kreativního procesu, dostanete takové to kreativní flow – nemusíte například neustále odskakovat pryč z aplikace kvůli inspiraci nebo vyhledání vhodného grafického elementu. Vše je k dispozici přímo v Canvě. Protože Canva předpokládá, že jste začátečník, dá vám možnost vybrat si z profesionálně navržených šablon, kterých jsou stovky a odlišné pro každý zvolený formát. Právě kvalita šablon je něco, čím se Canva liší od podobných aplikací na trhu. Takto nemusíte přemýšlet, jak správně zvolit kompozici, barvy, spárovat fonty – stačí si vizuálně vybrat styl, který se vám líbí, a ten potom jen doplnit svým textem a obrázkem. Je to tedy takový malý trik, ale podstatné je, že se tím současně učíte vidět, co v grafickém návrhu funguje a co ne. Neřešíte, jaké jsou rozměry příspěvku na Facebook nebo Twitter, to udělá Canva za vás. Výsledkem je dokonalý výstup, který vypadá jako od profi grafika. Samozřejmě si můžete zvolit druhou cestu, kdy si celý návrh vytvoříte sami od nuly. To většinou nastává po určitém čase, kdy už máte odpozorované postupy a fungující kompozice. Canva je právě v tomto výborná – namísto bílé plochy vás vrhne do tvoření, nenechá vás zbytečně přemýšlet nad bílou plochou a v následné zoufalosti „zbastlit“ něco nehezkého.

A jaké jsou slabé stránky?
Zde musím trochu přemýšlet – možná to, že je opravdu pružná v tom, co jste schopni v ní dělat. Není třeba určena na profesionální grafiku. Nehodí se tedy například pro návrhy billboardů nebo komplikovanější návrhy. Ale nějakým způsobem to lze a tím, jak je to dostupný nástroj a lidé v něm mají pozitivní emoce, tak se málokdy před něčím zastaví a vytvářejí v tom všechno možné. Další slabinou by mohl být fakt, že jde primárně o online aplikaci a tak jste dáni na milost připojení k Internetu. Na druhou stranu dostupnost připojení se každým dnem stává běžnější a pak - i tuto slabou stránku lze překlopit do výhody: zrovna dnes při workshopu mi přestala fungovat redukce na notebooku. Pak stačilo půjčit si jakýkoli počítač a po přihlášení se do svého účtu v Canvě jsem měl přístup ke všem svým materiálům a mohl zdárně pokračovat.

Autor: Petra Plachá, absolventka Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského 2018


Autor: Michal Kolařík

Novinář, copywriter, hudební textař. Zakladatel portálu City.cz. Projekt, ještě pod názvem Jihlava City, získal 3. místo v soutěži Rozjezdy roku 2015 v Kraji Vysočina.

  • Líbil se vám článek?
  • Zajímal by článek někoho z vašich přátel?
  • Máte co k článku říct? Využijte komentářů...

  • Mohlo by vás dále zajímat

    RADY NA PODZIM: Jak zvýšit imunitu? Pomůže sauna nebo sportování v přírodě

    22.09.2019
    Po radách a tipech, jak předejít letním nemocem se nyní zaměříme na zvýšení imunity na podzim. Jak připravit...

    Portál City.cz se mění! Tady jsou tři novinky, o kterých byste měli vědět

    05.09.2019
    Portál City.cz se s příchodem podzimu mění do inovované, přehlednější, dynamičtější podoby. Těšit se...

    RADY NA LÉTO: Jak předejít typickým „letním“ nemocem

    17.08.2019
    I v létě trpí spousta lidí takzvanými letními nemocemi, se kterými často chodí k praktickému lékaři....

    Zlepšeme Česko ušetřilo obcím statisíce. Uživatelé nahlásili desítky tisíc problémů

    14.08.2019
    Jak zlepšit své okolí i okolí jiných obcí se před rokem stalo snadnější a dostupnější. Mobilní aplikace...

    FOTO: Dvanáct stromů z devíti krajů bojuje o titul. Hlasovat lze nově i online

    04.08.2019
    Osmnáctý ročník ankety Strom roku odstartoval. Do finále postoupilo dvanáct kandidátů z devíti krajů...

    OBRAZEM: Na Slovensko se veteráni svezli vlakem. Do Prahy zamířili po vlastní ose

    18.07.2019
    Retro Prague Historic Rally letos pořádal jubilejní 20. ročník jízdy historických automobilů na Slovensko....

    Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

    Partneři portálu: