53 procent největších kamenných řetězců a 70 procent e-shopů se v roce 2018 zapojilo do akce Black friday. Ačkoli původně měla odkazovat na počátek hospodářské krize ve Spojených státech, a to na konkrétní den, někteří obchodníci dělají z pátku třeba celý týden.
„Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr. Vyplývá to z analýzy konzultační společnosti na vzorku 224 nejvýznamnějších tuzemských prodejců, jejichž roční obrat činí přes 630 miliard korun,“ popisoval Jan Penkala z jedné z marketingových agentur.
Slevy se týkají jen vybraných druhů zboží. Zdaleka ne vždy jde o celý sortiment. Nejčastěji se akce vztahují na elektroniku, módu, hračky či kosmetiku.
„Vůbec nejčastěji mohli lidé narazit na slevu ve výši 50 až 80 procent, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží. Takový druh slevy nabízelo zhruba 60 procent prodejců. Slevu na veškerý sortiment zase mohli lidé najít ve více než čtvrtině obchodů, obvykle se pohybovala mezi 15 až 25 procenty," doplňoval Penkala.
Vybrané firmy, které obchodují s nízkou marží v průběhu celého roku, zákazníkům zdůrazňovaly, že je nelákají pouze jednorázově, ale že u nich mají jistotu levného nákupu pořád.
Akci si pochvalují i dopravci. Ti zažívají předvánoční žně. A právě černý pátek je první pomyslnou vlaštovkou. Ta zpravidla navyšuje počty objednávek o padesát procent oproti normálu.
Odborníci ale také varují před ukvapeným nákupem a podlehnutí dojmu výhodné koupě za každou cenu. Je vhodné vždy nejprve ověřit historický vývoj ceny. Někteří obchodníci totiž těsně před akcí uměle navýší cenu, aby se dostali na jim vyhovující hodnoty.
Autor: Petr Jindra
Přidejte se k nám na facebooku!